Isnin, 6 Jun 2011

PERSOALAN MAKMUM MUWAFIK DAN MASBUK Menurut KITAB MINAYATUL MUSOLLI

KITAB MINAYATUL MUSOLLI - Karangan Sheikh Daud bin Abdullah Al-Patani
Muka surat 37 dan 38

Risalah ini dinamakan Albahijatul Mardiah yang menyatakan uzur (dimaafkan) menyalahi makmum daripada Imam. Bismillahhirrahmannirahim – wabihi nastai’in (Dengan Dialah aku meminta pertolongan)

Segala puji bagi ALLAH Tuhan yang menyatakan bagi kita segala pekerjaan yang disuruh (yang wajib) dan menyatakan bagi kita segala pekerjaan yang ditegah (diharamkan) dan diangkatkan daripada kita daripada perkara yang muskilat (yang tidak tahu) dan diangkatkan daripada segala hukum yang kesamaran dan rahmat ALLAH dan salam atas penghulu kita yang mendatangkan akan kita dengan kenyataan yang jelas dan atas segala keluarganya dan segala sahabatnya yang mempunyai kemuliaan.

Sesetengah dari saudaraku memintaku menterjemahkan beberapa masalah yang diuzurkan (dimaafkan) berkaitan ketinggalan makmum yang muwafik dengan imamnya. Dan juga ketinggalan makmum muwafik yang tiada diuzurkan (dimaafkan) dengan imamnya.

Diterjemahkan di dalam bahasa melayu supaya bermanfaat bagi yang tidak memahami bahasa arab kerana iktikad dengan petunjuk ALLAH. Permasaalahan masbuk dan muwafik hukumnya sama bagi orang awamul muslimin (awam) mahupun khawas (orang-orang beriman/atasan)

Kata Sheikh Azizi

Wahai orang yang menuntut ilmu, Jika ingin mengetahui lebih banyak sesuatu pengetahuan/ilmu afdhal akan dhabitnya (lebih afdhal atau elok jika diingat dan hafal) dengan jazam yang putus (betul2 faham segala hukumnya).

Ada dua jenis makmum iaitu:
Makmum muwafik
Makmum masbuk

Orang muwafik itu ialah mereka yang dapat masa qiam imamnya antara selepas niat imam sehingga sebelum imam membaca 'Iiyaa kanak budu' dan dia berniat makmum, masa yang ia dapat membaca Al-fatihah dengan bacaan pada kelajuan sederhana samaada pada awal rakaatnya atau rakaat lainnya maka perlu ia mengikut hukum makmum muafik iaitu:

- Wajib ia menghabiskan bacaan Al-fatihahnya
- Menanti sunat saktah imam (menyebut Aaaaa serentak dengan imam semasa Amin)

Makmum yang muwafik bagi imamnya pada syarak (imam pada hukum yang berilmu mengetahui hukum2 menjadi iman bukan imam adat) yang diuzurkan (dimaafkan) pada makmum muwafik itu ketinggalan pada imamnya 3 rukun yang panjang. Iaitu 1 rukuk dan 2 sujud. Dan tidak dikira akan rukun yang pendek iaitu iktidal dan duduk antara 2 sujud.

Huraiannya :

Yang diuzurkan/dimaafkan
Makmum muwafik yang sedang menghabiskan bacaan Al-Fatihah maka ia ketinggalan dengan imamnya yang telah sujud maka dia (makmum muwafik) rukuk ketika imam belum memasuki rukun keempat (iaitu samaada imam belum qiam untuk rakaat seterusnya atau imam belum duduk tasyhud akhir) cthnya imam masih sedang sujud atau duduk tahiyat awal, atau duduk istirahah atau sedang dalam keadaan baru nak berdiri dan dia rukuk, maka dapatlah ia akan rakaatnya itu dan hendaklah ia mengerjakan aturan sembahyangnya dengan hukum makmum muwafik sehingga selesai mengikut imamnya.


Tidak diuzurkan /tidak dimaafkan
Makmum muwafik ketika menghabiskan Al-Fatihah ketinggalan ia hingga imamnya masuk pada rukun ke-4 seperti sampai imam pada Qiam yang memadai membaca Fathihah (imam sudah berada dalam keadaan berdiri betul) pada rakaat seterusnya atau kepada duduk memadai untuk membaca tasyhud akhir pada rakaat akhir maka makmum yang tersebut itu luputlah rakatnya. Maka makmun ini yang telah luput rakaatnya disuruh memilih antara dua pekerjaan:

Terus mengikut imam iaitu berhenti membaca Al-Fatihahnya dan dapatkan semula imamnya pada Qiammnya atau terus duduk pada tasyhud akhirnya supaya jangan batal solatnya dan melakukan sembahyang mengikut hukum berimam. Dan selepas imam memberi salam hendaklah ia menambah satu rakaat bagi rakaat yang telah luput tadi.

Niat mufarakah dengan imamnya (berniat meninggalkan imam) iaitu dengan berhenti membaca Fatihah dan berniat (aku tinggalkan imam) lalu sambung semula Fatihah ditempat berhenti sehingga habis dan rakaat itu dibilang sempurna sehingga sujud. Maka ia kerjakan sembahyangnya bersendirian sehingga selesai.

Sekiranya makmum berada ditengah jemaah tidaklah boleh makmum ini memutuskan saf sebaliknya tetap mufarakah namun mensesuaikan pergerakan solatnya dengan solat imam dan jemaah yang lain.

Yang dimaksudkan dengan masbuk ialah makmum yang tidak sempat dapat masa yang cukup untuk menghabiskan bacaan fatihahnya dengan bacaan yang sederhana dalam qiyam imamnya seperti ketika dia masuk berjamaah itu imamnya sudah hampir rukuk atau sedang rukuk.

Makmum masbuk (masuk ketika imam baca fatihah melepasi ayat Iiya Kanak budu) yang masuk bertakbiratulihram ketika imam sedang berdiri atau membaca fatihah hendaklah terus membaca fatihah dengan tidak sunat membaca doa iftitah dan ta'awwuz. Jika imam rukuk sedangkan dia belum habis membaca fatihah maka dia hendaklah memberhentikan bacaan fatihahnya dan terus rukuk bersama imam. Baki bacaan fatihahnya ditanggung oleh imam dan makmum masbuk itu mendapat satu rakaat kerana dia sempat rukuk bersama imamnya.

Jika dia tidak rukuk menyertai imamnya maka luputlah rakaat tersebut dan batallah sembahyangnya Batal solatnya jika ia terlambat kerana menyudahkan bacaan fatihahnya (tak ikut rukuk) sehingga imamnya sujud disebabkan terkemudian daripada imamnya dengan dua rukun fi'li ( rukuk dan iktidal).
Jadi sama-samalah kita ingat mengingati semasa berjemaah muwafik mahupun masbuk. Takut tidak sah solat kita nanti.

sumber:http://kopisuam.blogspot.com/2008/11/berkongsi-ilmu-agama.html

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perakian@Blog

Firman ALLAH S.W.T:

“Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.”
(Surah al-Hujurat, ayat 6)