Rabu, 23 Mei 2012

Hukum pilihanraya -Dr.Yusuf Al-Qaradhawi

Jika kita memperhatikan sistem pilihanraya umum atau pemberian undi,maka kita akan melihat bahawa ternyata menurut Islam hal ini termasuk kesaksian kelayakan yang diberikan kepada calon.

Maka setiap pemilih mesti memenuhi syarat-syarat yang mesti dipenuhi oleh saksi,seperti mesti adil dan diredai perilakunya.
"Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil diantara kalian"
(Ath-Thalaq:2)
"dari saksi-saksi yang Kami redhai"
(Al-Baqarah:282)
Walaupun begitu,kata beliau syarat-syarat adil dan sifat-sifat lainnya boleh kita ringankan sesuai dengan keadaan semasa.Kesaksian ini beleh diberikan ummat dengan jumlah yang sebanyak-banyaknya
sesiapa yang memberikan kesaksian kepada calon yang tidak layak untuk dipilih,bererti dia telah melakukan dosa besar,kerana sama dengan memberikan kesaksian palsu.Bahkan Allah menyebutkan perbuatan ini setelah syirik kepada Allah.

"Oleh kerana itu jauhilah oleh kalian berhala-berhala yang najis itu dan jauhilah perkatan-perkataan dusta"
(al-Haj:30)
Sesiapa yang memberikan kesaksian atau undi kepada calon kerana calon itu merupakan kerabatnya atau orang yang berasal dari satu daerah atau kerana untuk mendapatkan keuntungan peribadi ,bererti dia menyalahi firman Allah.
"Dan hendaklah kalian tegakkan keadilan itu kerana Allah"
(ath-Thalaq:2)

Sesiapa yang tidak menggunakan hak memilih(mengundi) sehingga calon yang mestinya layak dipilih menjadi kalah dan suara majoriti jatuh kepada calon yang sebenarnya tidak layak,bererti dia telah menyalahi perintah Allah untuk memberikan kesaksian pada saat dia diperlukan untuk memberikan kesaksian.
"Janganlah saksi-saksi itu enggan (memberi keterangan)apabila mereka di panggil" (Al-Baqarah:282)
"Dan janganlah kalian(para saksi)menyembunyikan persaksiannya,dan barangsiapa yang menyembunyikannya,maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya"(Al-Baqarah:283)

Pertikan dari buku karangan profesor Dr.Yusuf Al-Qardawi "Fiqah Daulah"

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perakian@Blog

Firman ALLAH S.W.T:

“Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.”
(Surah al-Hujurat, ayat 6)